Dzisiaj jest: 19.04.2025Imieniny obchodzą: Adolf, Czesław, Leon, Włodzimierz

Strona główna
/
Moto
Reklama

Jak kupić dobre opony?

|13.05.2024

fot. pzpo.org.pl
Reklama

Na rynku dostępne są często dziesiątki różnych modeli opon do każdego samochodu – ich ilość może być przytłaczająca. Jednak wybór dobrych gum to ważna decyzja, mająca realny wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. W końcu opony to jedyny punkt styku auta z jezdnią – decydują o skuteczności hamowana i przyczepności auta. Co oznaczają symbole i etykiety na oponach? Czy opony mogą wpłynąć na poziom zużycia paliwa? Czym kierować się przy zakupie opon?

Dobre dobrane opony to inwestycja w nasze bezpieczeństwo – opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią i to od ich jakości zależy, jak samochód będzie się zachowywał na drodze. Będzie to miało szczególne znaczenie w niemożliwych do przewidzenia podbramkowych sytuacjach. Właściwości i jakość opon wpływają zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i na skuteczność w unikaniu wypadków czy stłuczek podczas trudnych sytuacji na drodze.

– Opony są bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa. Co więcej, są jedynym elementem systemu bezpieczeństwa samochodu, który dotyka drogi. Opony to skomplikowany technicznie produkt, który musi godzić przeciwstawne wymagania – takie jak przyczepność, wytrzymałość czy odporność na aquaplaning, Mają wiele parametrów, które możemy porównywać i skupiać się na tych, które są dla nas najważniejsze – warto czytać wyniki niezależnych testów i porozmawiać z doświadczonymi serwisantami. Nie ma jednak żadnego znaczenia, czy w momencie zakupu opony mają kilka dni czy kilka lat – nie są produktem spożywczym, nie mają określonego dopuszczalnego okresu magazynowania. Opony wyprodukowane nawet kilka lat temu, ale przechowywane w odpowiednich warunkach, zachowują wszystkie swoje właściwości – są fabrycznie nowe. Zmiany fizykochemiczne zachodzą głównie podczas użytkowania i spowodowane są rozgrzewaniem się ich w trakcie jazdy i napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Po pierwsze – nie kupuj używanych opon!

Nawet opony klasy premium na nic się nie zdadzą, jeśli kupujemy je używane, o nieznanej historii. Poprzedni użytkownik mógł jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, co doprowadziło do nadmiernych przeciążeń, przegrzania i uszkodzenia warstw wewnętrznych ich ścian bocznych. Te istotne, nieznane nam wady mogą doprowadzić do rozerwania gumy w czasie jazdy! Na oko jesteśmy w stanie ocenić jedynie głębokość bieżnika kompletu i stwierdzić szczelność, brak przetarć, pęknięć oraz wybrzuszeń na boku opony – nie oznacza to jednak, że komplet ogumienia nadaje się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Oszczędności związane z kupnem używanych opon są jedynie pozorne – stanowią one zagrożenie na drodze, a za ich wybór możemy przepłacić zdrowiem i życiem swoim oraz naszych bliskich. Nowe opony klasy budżetowej będą o wiele lepszym wyborem niż komplet z drugiej ręki.

Czytaj etykiety

Od kilku lat europejscy kierowcy – dzięki etykietom przyklejanym w widocznym miejscu na bieżniku – mogą już przy kupnie opon porównać podstawowe parametry ogumienia. Pamiętajmy, że opony różnych segmentów – premium, średnie, budżetowe – znacząco różnią się między sobą, jeśli chodzi o hamowanie na mokrej drodze, efektywność paliwową czy hałas. Czy wiesz, że różnica w efektywności paliwowej między klasą A i G to nawet 7,5% w ilości zużytego paliwa? Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m – to są cztery długości samochodu średniej klasy[1].

Dobierz właściwe parametry – według Twoich wymagań i rodzaju samochodu

Rozmiar opon nie może być dowolny i nie służy tylko estetyce – producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej, które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony. Jeśli nie chcesz się z tego doktoryzować, porozmawiaj ze specjalistami z renomowanego serwisu – najlepiej takiego, który ma Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Jakie parametry są opisane na oponie? Gdy na kole znajduje się oznaczenie np. 215/55R16 91T, to:

215 – oznacza podaną w milimetrach szerokość mierzoną pomiędzy bokami opony;

55 – wskazuje wysokość profilu, czyli wartość procentową, która wyraża wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 55%, czyli ok. 118 mm;

R16 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 16 sygnalizuje średnicę osadzenia na feldze, która podawana jest w calach;

91 – przedstawia indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu;

T – wskazuje indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.

Sprawdź oznaczenia na oponach

Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:

  • Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę;
  • Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon;
  • Symbol alpejski (płatek śniegu na tle gór) – bardzo istotny element opon zimowych i całorocznych – jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową.

Więcej informacji na stronach pzpo.org.pl

 

[1] Pomiar wg. zasad wprowadzonych Rozporządzeniem WE 1222/2009

Czytaj również

Czy jesteśmy gotowi na elektromobilne jutro?

Moto

InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen sprawdził wiedzę i nastawienie Polaków do samochodów elektrycznych.

Jeździmy coraz starszymi autami - niemal 1 mln używanych pojazdów sprowadzonych do Polski w 2024 r. Gdzie kupować bezpiecznie?

Moto

Polska nadal zajmuje niechlubne miejsce wśród krajów Unii Europejskiej pod względem wieku samochodów poruszających się po drogach. Jak wynika z najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, średni wiek auta w Polsce to niemal 16 lat, podczas gdy przeciętna unijna wynosi 12

Lutowy przegląd samochodu - zadbaj o bezpieczeństwo na drodze

Moto

Choć luty zwiastuje nadchodzącą wiosnę, zimowe warunki na drodze mogą nas jeszcze zaskoczyć. Opady śniegu, gołoledź, a nawet mróz - to wszystko wpływa na bezpieczeństwo jazdy i wymaga odpowiedniego przygotowania samochodu.

Wiosenne przebudzenie Twojej maszyny – poradnik motocyklowej "złotej rączki"

Moto

Zima to dla wielu motocyklistów czas odstawienia ukochanego jednośladu do garażu. Jednak wraz z nadejściem wiosny budzi się tęsknota za wiatrem we włosach i dźwiękiem silnika. Zanim jednak wyruszysz w pierwszą trasę, czeka Cię ważny krok – wiosenny przegląd i konserwacja motocykla.

Ekspert: sprzedaż auta używanego z pełną historią pojazdu opłaca się obu stronom transakcji

Moto

Z raportu „Fakty i mity rynku aut używanych” wynika, że 86 proc. kupujących samochód z drugiej ręki obawia się ukrytych wad technicznych pojazdu. Dostęp do pełnej historii pojazdów zwiększy nie tylko transparentność transakcji, dając poczucie bezpieczeństwa kupującym, opłaci się również sprzedającym

Spełniamy marzenia – auta z Niemiec od dziś w usłudze Historia Pojazd

Moto

Niemiec płakał jak sprzedawał – wreszcie możecie sprawdzić, czy ze smutku, czy z radości. W naszej usłudze Historia Pojazdu pojawiły się właśnie auta zza zachodniej granicy… i nie tylko.

Wiosenne przebudzenie - ruszamy w trasę na rajdy motocyklowe

Moto

Marzec to miesiąc, w którym miłośnicy jednośladów z niecierpliwością oczekują rozpoczęcia sezonu. Wiosenne słońce i coraz dłuższe dni zachęcają do wyciągnięcia motocykli z garaży i wyruszenia w trasę. Rok 2025 zaczyna się obiecująco dla fanów motoryzacji, oferując szereg rajdów i zlotów motocyklowyc

Reklama